WSV de Eekhoorn

Geschiedenis van W.S.V. "de Eekhoorn"

volop in beweging

Op 1 mei 1967 is onze vereniging opgericht door Jan Derks. Hij startte toen met 25 leden.

kampioen

Het eerste bestuur was M.v.Zoggel - voorzitter, Jan Derks - secretaris, Theo v.d.Elzen - penningmeester en M.v.d. Elzen - lid. Zij hebben de koppen bij elkaar gestoken omdat er veel kinderen waren, die in groepsverband wilden gaan wandelen. In de beginjaren gingen ze met de Kanaries uit Volkel samen met de bus naar vele plaatsen in de omgeving van Brabant wandelen, waar wij van W.S.V. "De Eekhoorn" veel prijzen hebben gewonnen. Het was vaak de 1ste, 2e of de 3e prijs. We zijn meerdere malen Brabants kampioen geweest en zelfs Nederlands kampioen.

Dat waren glorieuze jaren. We hadden toen 80 tot 100 leden, ze pasten niet meer in twee groepen.

mekkeren

In de winterperiode hebben we 10 jaar met 5 verenigingen samen een winterprogramma gedaan met o.a. knutselmiddagen, speurtochten, ganzenbord en playbackmiddagen En verder vele optredens bij de jeugdmekkermiddag van de carnavalsclub.

In 10 jaartijd gingen we van 5 verenigingen naar 4 verenigingen, naar 3 en daarna naar 2 verenigingen. Er was toen te weinig jeugd om nog iets te doen. Dat was jammer want het waren toch altijd leuke winterseizoenen.

kampdefilë

We gingen ook ieder jaar naar Heeswijk-Dinther op kamp om de jeugd vierdaagse mee te lopen. Dit was een groot feest. Eerst 's morgens wandelen ongeveer 5 km en daarna 's middags leuke spelletjes, BBQ, openluchttheater of zeskamp. De laatste dag een groot defilé met bloemen, zoveel dat we bijna niet konden dragen, daarna ging iedereen moe en voldaan naar huis, de kinderen en zeker de begeleiding.

Maar de tijden zijn veranderd, dus ook bij de wandelsport. De gejureerde tochten zijn er niet meer en grote groepen kinderen ook niet.

groot

Dit jaar - 2017 - bestaan we 50 jaar en tellen nu 43 volwassen leden. Het is spijtig dat er geen jeugdleden meer lid zijn. De vereniging is echter blij met het ledenaantal, want het zou zonde zijn als in Odiliapeel de wandelclub, met zo'n lange traditie, zou ophouden te bestaan.

Wie wil loopt 10 km of 15 km of nog veel meer kilometers (of natuurlijk minder). Het is zeer ontspannend en geeft veel rust. Niks moet, alles mag. Als we 's zondags gewandeld hebben, kijken we al weer uit naar de volgende tocht.

Er kunnen altijd nog nieuw leden aansluiten. Hoe meer zielen hoe meer vreugde.

Zoals al gezegd: We willen graag W.S.V. "De Eekhoorn" behouden in Odiliapeel.

We blijven volop in beweging.

Jaarlijks, begin juni, organiseren we onze wandeltocht. Ook organiseren we in de maand juni de avond-vierdaagse.

De wandelsport is er voor iedereen voor jong en oud.

Iedereen kan meewandelen, dus wandel allen met ons mee.